Sesja plenarna XXVII Forum Ekonomicznego
Panel dyskusyjny:
"Budowanie kapitału rozwojowego – edukacja, praca, przyszłość"
– Kapitał rozwojowy to nie tylko potencjał finansowy, ale też intelektualny – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, podczas panelu dyskusyjnego „Budowanie kapitału rozwojowego – edukacja, praca, przyszłość” na XXVII Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju.
Ekonomista przekonywał, że aby skutecznie budować kapitał rozwojowy, najpierw obywatele muszą zgodzić się w kwestii najważniejszych celów społecznych. Bankowiec zwrócił też uwagę na ostatni kryzys finansowy, który – jego zdaniem – wykazał niedostatek wiedzy na temat finansów i bankowości („Bankowość łączy wszystkich obywateli: podatników, depontentów, kredytobiorców itd”). Przytoczył też słowa znajdujące się w książeczkach oszczędnościowych Pocztowej Kasy Oszczędności, które były wręczane z inicjatywy prezydenta RP Ignacego Mościckiego: „Dobrobyt i pomyślność każdego kraju jest oparta na solidnej skale, jaką jest oszczędzanie”.
Zgodził się z nim Grzegorz Chłopek, Prezes Zarządu Nationale Nederlanden: – Warto już od najmłodszych lat tłumaczyć dzieciom, czym jest procent składany i skąd się biorą pieniądze w bankomacie. Edukacja finansowa nie może rozpoczynać się dopiero w wieku 18 lat – argumentował.
Piotr Dardziński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przekonywał, że dzięki przygotowywanej przez Ministerstwo Ustawie 2.0 (zwanej też „Konstytucją dla nauki”) rektorzy wyższych uczelni będą mieli większą swobodę współpracy z pracodawcami.
Debata:
"Rozwój edukacji w Europie"
Doskonalenie tzw. kompetencji miękkich, nauka poprzez działanie i wartości oraz współpraca nauki z biznesem – to klucze do sukcesu rynkowego, społecznego i osobistego według uczestników debaty „Rozwój edukacji w Europie”, która odbyła się podczas XXVII Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Marzenna Drab, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, podkreśliła, że program Erasmus działa w Polsce już od 18 lat, a jego popularność wciąż jest ogromna, zarówno wśród studentów, jak i nauczycieli. Minister zwróciła też uwagę na projekty polsko-ukraińskiej wymiany młodzieży.
– Jestem pod wrażeniem, że młodzi ludzie chcą z nich korzystać, nawiązywać nowe przyjaźnie i wciąż się uczyć – powiedziała.
Tadeusz Wojciechowski, Zastępca Dyrektora Pionu Analityczno-Badawczego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, przypomniał, że już w średniowieczu człowiekiem światłym i wykształconym był ten, kto dużo podróżował po świecie oraz uczył się na różnych uniwersytetach.
– Większość środków z programu Erasmus + przeznaczamy na rozwój mobilności. Rozdysponowaliśmy już ponad 172 miliony euro – zaznaczył. – Ważna jest umiejętność podjęcia ryzyka i otwartość na edukację pozaformalną – przekonywał młodych ludzi.
Tina Hocevar, Członek Zarządu Europejskiego Forum Młodzieży, zwróciła uwagę na wyzwania stojące przed europejskimi programami rozwoju edukacji: strategiczne i długoterminowe inwestowanie w metody nieformalne oraz zagwarantowanie odpowiedniej jakości tej edukacji, w tym wypracowanie miarodajnych wskaźników, które pomogą dokonywać rzetelnej ewaluacji i stale ulepszać ofertę.